Dialogurile SETbv

Cum și ce transmitem prin istorie? 

Am fost obișnuiți să spunem că fără memoria istoriei, un popor dispare, că fără istorie, nu înțelegem prezentul și nu suntem pregătiți pentru viitor. Este istoria o redare a trecutului așa cum a fost sau este o reconstrucție a ceea ce a fost din perspectiva a ceea ce este? Este istoria imună la influența ideologiilor sau poate să devină un instrument de influențare a percepțiilor despre realitate. Andrei Pogăciaș, doctor în istorie militară, și Andrei Pena, moderatorul dialogului din 18 octombrie, vă propun o incursiune fascinantă în limbajul istoriei pentru a clarifica o parte din elementele care ne configurează înțelegerea trecutului și prezentului.

Emanuel Socaciu 

Din calcul altruist. Etica și politica altruismului eficace. 

Majoritatea oamenilor, ca și majoritatea teoriilor etice, vor accepta probabil că a face bine, atunci când opțiunea ne este disponibilă, este o datorie morală. Dar atunci, este o datorie morală și să facem binele maxim pe care îl putem face? Iar dacă alegem un bine „mai mic”, înseamnă oare că suntem imorali? Autorii care propun tezele altruismului eficace vor răspunde pozitiv la aceste întrebări, iar ramificațiile răspunsurilor sunt departe de a fi simple. Vom examina împreună promisiunile și sursele de atracție ale altruismului eficace. Dacă putem reduce decizia morală la o chestiune de calcul rațional, bazat pe cele mai bune date disponibile atunci, ne spun proponenții săi, am injecta o doză considerabilă de științificitate într-un domeniu (etica) dominat de prea multă vreme de sentimente. Este însă dezirabil un astfel de obiectiv? Mai mult, cum ar arăta o societate dominată de altruismul eficace? Este el consonant cu un anumit tip de viziune politică sau ar putea fi analizat independent de tipul de societate în care ar fi adoptat?

Alexandru Dincovici 

De la descrierea la facerea lumii: concepte, oameni și performativitate 

Antropologul Alexandru Dincovici propune un parcurs captivant, care pornește de la filosofia limbajului, mergând către turnura ontologică din stiințele sociale și urmărind capacitatea științei de a crea realități, de la categoriile din psihologie/ psihiatrie/ medicină la efectele ceva mai complexe ale modelelor economice asupra lumii. Provocarea, la final, este despre politică, in sens larg.

Claudiu Tănăselia 

Drumuri spre Lună: misiuni spațiale și fake-news 

Probabilitatea este mare să fi auzit de faptul că aselenizarea este o manipulare grosolană a americanilor, pentru că.... ei sunt răi. Cercetătorul Claudiu Tănăselia va clarifica aceste aspecte, abordând actualul scenariu pentru misiunile selenare (SUA+parteneri, China+parteneri), discutând comparativ programele Artemis și Apollo și analizând fostele misiuni din perspectiva fake-news-urilor/teoriilor conspirației. 

Experiențe educaționale din sistemul universitar


Vă propunem să participați la panelul ce aduce împreună experiențele educaționale din mediul universitar. Cu perspectivele universităților din țară (București, Brașov) și a celor din afară (Olanda, Franța), această dezbatere este de neratat. 

Bobe Delia

Alex Iova

Noela Maria Szeker

Miruna Urdea

Delia Bobe are 20 de ani și este studentă la psihologie, în Brașov. Este pasionată de psihologie și de public speaking, dar și de tot ce ține de educație. Crede că informația e putere și că un mentor bun îți poate influența mult parcursul. Este o persoană care iubește să se conecteze cu oamenii, care apreciază și încurajează autenticitatea și vulnerabilitatea, și care consideră că succesul este mai mult despre cum ajungi să te simți decât despre ce ajungi să ai sau să faci.

Alex Iova studiază la Universitatea Politehnica din București. Este pasionat de informatică și ceea ce îi place cel mai mult este partea de problem solving: să-i dea de cap unei teme, să-și dea seama cum să programeze un cadou fain pentru cineva sau doar să transforme boxa cu fir în boxă wireless. 

Noela Maria Szeker este studentă în anul trei la University of Cambridge, pe profilul de arhitectură. De-a lungul acestor ani, arhitectura a devenit pentru ea mai mult decât o îmbinare între o zonă tehnică și una artistică: e o modalitate de a explora lumea într-un mod constant, spontan, de a descoperi povestea fiecărui loc, filosofia din spatele acestuia și de a înțelege cum este structurată lumea în care trăim.

Despre ea spune că este o persoană deschisă și spontană. Îi place să călătorească și să descopere locuri noi și toate aceste experiențe simte că sunt benefice pentru dezvoltarea ei.

Miruna Urdea are 20 de ani și este studentă la University of Amsterdam, unde urmează un program interdisciplinar de Liberal Arts and Sciences, axat pe Psihologie și Neuroștiințe. Are un interes deosebit pentru viața socio-politică și pentru felul în care aceste domenii se influențează reciproc. Este interesata de legătura profundă dintre mintea umană și sistemul politic, de modul in care gândurile și experiențele personale pot modela nu doar viețile noastre individuale, ci și viața politică. 

Mircea Dumitru

Relaționismul semantic: o nouă concepție despre sens și reprezentare în limbaj și în actele/procesele mentale. 

Deseori spunem că un anumit lucru înseamnă ceva și că putem diferenția cu ușurință semnificațiile cu care operăm. Ne este ușor să atribuim sensuri, ne este mai greu să explicăm cum facem acest lucru. Mircea Dumitru propune publicului o variantă de a înțelege cum mintea noastră acordă semnificație elementelor cu care lucrăm și cum experiențele noastre ajung să fie reale prin intermediul înțelesurilor pe care le proiectăm.

Radu Uszkai

Mugur Martinescu

Generative AI în educație 


Dacă ne gândim la conținuturile educației formale și mijloacele aplicării ei, sute de ani acestea au fost rigide și greu de diversificat, înlocuit. În ultimii ani, explozia tehnologiilor digitale a făcut ca mijloacele educaționale să fie îmbogățite într-o manieră negândită până atunci și diversitatea lor să deschidă capitole noi prin utilizarea inteligenței artificiale. Dialogul cu Radu Uzskai și Mugur Martinescu despre ce înseamnă Generative AI, despre avantajele și riscurile asociate utilizării ei în educație și despre cum putem să ne formăm prin integrarea ei în viața noastră închide seria Dialogurilor SETbv din ediția a III-a Brașov Science, Education & Technology.